torstai 8. kesäkuuta 2017

Erityiskasvatus

Ammattioppilaitoksissa opiskelee reilut 20 000 erityistä tukea tarvitsevaa opiskelijaa. Tämä on noin 15%:a opiskelijoista. Näistä n. 4500 opiskelee ammatillisessa erityisoppilaitoksessa. Koulutuksen järjestäjä on vastuussa opiskelijoiden erityisen tuen tunnistamisesta ja järjestämisestä.

Keinoja erityisen tuen tarpeen tunnistamiseen
- Lukitestit
- Matematiikan alkukartoitus
- Kielitesti aikuiskoulutuksessa
- Opiskelijan toiminnan seuramiinen
- Opiskelijan omat havainnot

Ongelmien laadun ja voimakkuuden kartoitus auttaa selvittämään, millaista
tukea opiskelija tarvitsee opiskelun eri vaiheissa ja tarvitaanko oppilaitoksen ulkopuolisia tukitoimia.


HOJKS on koulutuksen järjestäjän virallinen asiakirja, joka kertoo kuinka erityisopetus on sovittu järjestettävän ja kuinka se on toteutunut. HOJKS laaditaan kaikille erityisopetusta saaville opiskelijoille. Erityisopetuspäätöstä ja HOJKS:ia ei voi tehdä ilman opiskelijan tai hänen huoltajansa lupaa.

Tavoitteena on, että eritysitä tukea tarvitseva pystyisi opiskelemaan mahdollisimman paljon ryhmässä. Opiskelijan edellytyksiin perustuva oppiminen turvataan erityisopetuksella. Erityisopetuksen tarkoituksena on saada opiskelija hallitsemaan sellaiset tiedot ja taidot että hän pärjää työelämässä valitsemallaan alalla.

Lähteet: http://www.oph.fi/download/173192_erityisopetuksen_kasikirja.pdf



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti