En päässyt paikalle tälle opintopaivälle, joten kävin amokin kirjastosta hakemassa "iltalukemista". Uppouduin Markku Poutalan helppolukuiseen teokseen Opettajan valta ja vastuu. Matti Lahtisen ja Timo Lankisen Koulutuksen lainsäädäntö kirjasta luin omaa työtäni koskevat kohdat.Tutustuin lisäksi opettajan työtä koskeviin lakeihin ja säädöksiin finlex.fi sivustolla.
Opettaja ja rehtori on lainsäädännön nojalla suuressa vastuussa koulun toiminnasta ja oppilaiden turvallisuudesta. Opettaja käyttää työssään julkista valtaa, joten häneltä vaaditaan riittävää lakien, asetusten ja säädösten ajantasaista tuntemista.Tämän vuoksi kunnan ja kuntayhtymän opettajat on virkasuhteisia eivätkä työsopimussuhteisia. Koulutuksesta säädetään useissa eri laeissa. Lait ja asetukset ohjaavat ja antavat kehyksen opettajan toimenkuvalle.
Tärkeimpiä ammatillisen opettajan työtä ohjaavia lakeja ovat:
hallintolaki
koulutuksen lainsäädäntöön sisältyvä laki ammatillisesta koulutuksesta
työturvallisuuslaki
laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta ja tietosuojasta
tekijänoikeuslaki
Ammatillisesta koulutuksesta säädettyä lakia sovelletaan ammatilliseen perusopetukseen ja siinä suoritettavaan tutkintoon. Opetus- ja kulttuuriministeriö päättää olemassa olevista tutkinnoista ja opetushallitus tutkinnonperusteista. Tutkinnonperusteet ovat määräys, jolla koulutuksen järjestäjä velvoitetaan opettamaan koulutuksen tavoitteet ja keskeiset sisällöt.Määräyksellä taataan laadultaan yhtenäinen ja tasapuolinen opetus. Käytännössä tutkinnonperusteet ovat opettajan "raamattu", jonka mukaan opetus toteutetaan. Itse olen työssäni perehtynyt hevostalouden perustutkinnon, hevostenhoitaja, ratsastuksenohjaaja tutkintoperusteisiin hyvinkin tarkasti. http://www.oph.fi/download/162882_hevostalouden_pt_01082015.pdf.

Tekijänoikeuslaki on yhä suuremmassa roolissa opetuksessa, kun sähköinen materiaali on helposti saatavilla. Tekijänoikeudella pyritään suojelemaan tekijän oikeutta päättää teoksen käytöstä. Opetuksessa materiaalin käyttäminen ei ole koskaan ns. yksityiskäyttöä. Opetuksessa täytyykin ottaa huomioon mitä materiaalia voi käyttää opetuksessa ja miten. Teosta esittäessä tekijä on ilmoitettava. Mitään tarkkaa muotoa tekijän tai lähteen merkitsemisestä ei ole säädetty.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti