Aktivoiva luento
Vaikka oppimispyramidin mukaan luento on heikoin opiskelumenetelmä, on sillä silti oma paikkansa opetuksessa. Joitain asioita hevostaloudessakin on tärkeä kertoa opiskelijoille ensin esimerkiksi luennon avulla ennen, kuin siirtyy käytännön tekemiseen. Hyvä luento koostuu yleisöä kiinnostavasta aiheesta, selkeästä rakenteesta, innostavasta esiintyjästä ja kiinnostusta herättävästä materiaalista. Hyvä luennoitsija aktivoi kuulijoita luennon aikana riittävästi esimerkiksi kysymyksillä ja lyhyillä oppimistehtävillä. Luennon lopussa on tärkeä kerrata luennon asiat ja painottaa mitä pitäisi jäädä mieleen. Ammatillisessa opetuksessa luennot/teoriaosuudet eivät saa mielestäni olla kovin pitkiä, koska suurin osa käytännönläheisistä opiskelijoista ei jaksa keskittyä pitkään. Pitkät massaluennot kuuluvatkin enemmän ammattikorkeakoulu- ja yliopisto opiskeluun. Mitä suurempi joukko luentoa on kuuntelemassa sitä haastellisempaa on luennon monipuolistaminen.
Itseohjautuvuus
Vaikka oppimispyramidin mukaan luento on heikoin opiskelumenetelmä, on sillä silti oma paikkansa opetuksessa. Joitain asioita hevostaloudessakin on tärkeä kertoa opiskelijoille ensin esimerkiksi luennon avulla ennen, kuin siirtyy käytännön tekemiseen. Hyvä luento koostuu yleisöä kiinnostavasta aiheesta, selkeästä rakenteesta, innostavasta esiintyjästä ja kiinnostusta herättävästä materiaalista. Hyvä luennoitsija aktivoi kuulijoita luennon aikana riittävästi esimerkiksi kysymyksillä ja lyhyillä oppimistehtävillä. Luennon lopussa on tärkeä kerrata luennon asiat ja painottaa mitä pitäisi jäädä mieleen. Ammatillisessa opetuksessa luennot/teoriaosuudet eivät saa mielestäni olla kovin pitkiä, koska suurin osa käytännönläheisistä opiskelijoista ei jaksa keskittyä pitkään. Pitkät massaluennot kuuluvatkin enemmän ammattikorkeakoulu- ja yliopisto opiskeluun. Mitä suurempi joukko luentoa on kuuntelemassa sitä haastellisempaa on luennon monipuolistaminen.
Itseohjautuvuus
Osallistava pedagogiikka
Osallistava pedagogiikka tarkoittaa opiskelun tavoitteiden ja opetuksen toteutuksen neuvottelemista/keskustelemista opiskelijoiden kanssa. Oppiminen perustuu juuri sen hetkiseen tarpeeseen ja on siten usein yhteisöllisempää ja mielekkäämpää. Oppija osallistuu myös oppimisen arviointiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti