1. KASVATUSPSYKOLOGIA
Kasvatuspsykologia hahmotetaan
kasvatustieteen ja psykologian väliin. Kasvatuspsykologian asema tieteenalana
on kiistelty. Se voidaan nähdä joko osana kasvatustiedettä tai psykologiaa. Oulun
yliopistossa ja laajalti muuallakin kasvatuspsykologia käsitetään yhtenä
psykologian osa-alueena. Kasvatuspsykologia on yhteyksissä myös useisiin muihin
tieteenaloihin muun muassa sosiologiaan, lääketieteeseen, taloustieteeseen ja
filosofiaan. (Karhu 2016., Soini, 2016.)
Soinin mukaan tiivistetysti kasvatuspsykologiassa
tutkitaan ihmisen psyykkistä kasvua, kehitystä ja oppimista sekä kasvun
ohjauksen psykologisia ehtoja (Soini, 2001). Psykologian kannalta tutkitaan;
miten ihmisen kasvu ja kehitys tapahtuvat? Kasvatustieteen kannalta tutkitaan;
miten kasvattajan on mahdollista vaikuttaa kasvatettavan oppimiseen ja
kehitykseen? Kasvatuspsykologia mielletään usein lapsia ja nuoria käsitteleviin
teemoihin, mutta se sisältää myös aikuisiässä tapahtuvan kehityksen ja
oppimisen tutkimusta. (Lehtien ym., 2016., Soini 2012.)
Oppiminen on
kasvatuspsykologian tärkein tutkimuskohde. Oppimisen tutkimiseen sisältyy
motivaatio, oppimisstrategiat, oppimisvaikeudet ja oppimiskokemukset.
Kehityspsykologinen tietämys eli ihmisen kehitysvaiheet, leikin ja oppimisen
merkitys sekä varhaisen vuorovaikutuksen tärkeys psyykeen kehitykselle luo
pohjan kasvatustyölle. Sosiaalipsykologisia kysymyksiä kasvatuksessa, joihin
etsitään vastauksia kasvatuspsykologiassa, on muun muassa yhteistoiminnallisuus
opetuksen perustana, ryhmädynamiikka ja pedagogisen johtamisen kysymykset.
Neuropsykologisen tiedon hyödyntäminen kasvatuksessa ja opetuksessa on osa
kasvatuspsykologian tutkimusta. (Soini 2012.)
1.2
Kasvatuspsykologian tehtävät
Soinin teoksessa
kasvatuspsykologian tehtävät on jaettu kolmeen osaan; soveltavaan tehtävään,
tiedon tuottamiseen ja kriittiseen arviointiin. Kasvatuspsykologian soveltava
tehtävä tarkoittaa psykologian lainalaisuuksien soveltamista käytännön
kasvatustyöhön tavoitteena paremmat oppimistulokset. Psykologian soveltaminen
kasvatustyöhön oli muodissa 1900-luvun alkupuoliskolla. Myöhemmin usko
psykologian tuomiin mahdollisuuksiin kasvatuksessa alkoi horjua. Suomalainen
Matti Koskenniemi epäili, ettei oppimispsykologia tuota sellaista tietoa, jonka
pohjalta voitaisiin muuttaa opetuksen suunnittelua. Hän myös kritisoi oppimisteoriaa
opettajan ja sosiaalisen vuorovaikutuksen merkityksen liiallisesta
sivuuttamisesta. (Soini, 2016.)
Kasvatuspsykologian toinen
tehtävä on tuottaa teoriapohjaa kasvatusalan ammattilaisille ymmärtää
erilaisten opiskelijoiden ja ryhmien toimintaa muuttuvissa tilanteissa.
Kasvatuspsykologia kirjassa oli esimerkki kuinka eri tavoin, samalla
oppitunnilla olleet opiskelijat olivat ymmärtäneet opettavan asian. Olen myös
itse välillä hämmästellyt samaa asiaa käytännöntyössä. Tieteellinen
tutkimustieto ei ole suoraan siirrettävissä käytäntöön vaan sitä voi jokainen
soveltaa omaan käytännöntoimintaansa. Kasvatuspsykologia täyttää paremmin tehtävänsä,
kun se ei anna tarkkoja ohjeita, kuinka asioita pitäisi tehdä tai millaiseen
järjestelmään tulisi pyrkiä vaan pohtia millaiset käsitykset esimerkiksi
persoonallisuudesta, kehityksestä tai oppimisesta edistäisivät parhaiten
yksilön suotuisaa kasvua ja oppimista. Kasvatuspsykologia rajaa kasvatuksen
mahdollisuuksia psyykkisten lainalaisuuksien perusteella. (Lehtinen ym., 2016., Soini 2016., Soini 2012.)
Kriittinen arviointi
psykologiaan perustuvien kasvatustoimintojen toteutuksessa on
kasvatuspsykologian tärkeä tehtävä. Kriittisessä arvioinnissa arvioidaan
kasvatustoiminnan lisäksi psykologisen tiedon tulkintaa kasvatuksen yhteydessä.
Suomessakin tutkimuskohteena ollut lahjakkaiden lapsien koulutuksen erilainen
järjestely on tästä hyvä esimerkki. Huomattava on, että minkä tahansa ryhmän
pedagoginen erityiskohtelu voi mahdollisesti lisätä oppimista. (Soini 2016.)
Kasvatuspsykologian tehtävänä
on aiemmin ollut yksilökeskeisen oppimisen tai kasvatuksen tutkiminen. Nykyään on
huomattu, että tilanteiden ymmärtämiseksi on otettava huomioon lisäksi
ympäristön vaikutus sekä kasvattajan toiminta. (Lehtinen ym., 2016.)
2. KASVATUSPSYKOLOGIAN
KÄSITTEITÄ
Käsitteitä määritellään
ja ymmärretään monin eri tavoin eri yhteyksissä. Kasvatuspsykologiassa
käsitteillä on oma määritelmänsä eli millä tavoin ne halutaan ymmärrettävän tai
mitä niillä tarkoitetaan.
2.1 Kasvu,
kehitys ja oppiminen
Muihin nisäkkäisiin verrattuna ihminen kasvaa hitaasti,
mutta elää myös kauemmin kuin läheiset lajitoverit. Philippe Rochartin mukaan
ihmislapsi syntyy liian aikaisin. Jotta ihminen olisi samassa kasvuvaiheessa
verrattuna muihin lajeihin, on arveltu että, ihmisen kantoajan tulisi olla 21
kuukautta. Ihmisen psyykkinen kasvu toisin sanoen psyykkinen syntymä kestää
useita vuosia ja sen erityispiirre onkin hidas kehitys. Psyykkinen syntymä
tarkoittaa ihmisen kasvamista osaksi symbolista ja kulttuurista maailmaa. Ihminen
tarvitsee syntymän jälkeen paljon ja pitkän aikaa aikuisten ihmisten
huolenpitoa. Ihmisten tapa hoivata lapsia ja huolehtia heidän perustarpeista ja
perusturvallisuudesta on psyykkisen kehityksen edellytys. Äidin kohdun
ulkopuoliset ärsykkeet vaikuttavat ratkaisevasti ihmisen psyykkiseen kehitykseen
ja yksilön ominaisuuksien muodostumiseen. (Soini 2016.)
Suotuisan kasvun piirteitä ovat perusluottamuksen muodostuminen,
autonomian laajentuminen, vuorovaikutustaitojen-, ajattelun- ja oppimiskyvyn
kehittyminen sekä psyykkisen itsesäätelyjärjestelmän kehitys. Lapsen kasvu
yksilöksi ja yhteiskunnan jäseneksi perustuu vanhempien rakkauteen ja hoivaan.
Ihminen kasvaa koko elämänsä ajan. Aikuisiällä kasvu on yksilöllistä ja liittyy
vahvasti elämän kulun tapahtumiin. (Karhu 2016.)
Oppiminen ja kehitys ovat molemmat muutosta. Oppiminen on
ihmisen psyykkistä toimintaa ja muutos näkyy esimerkiksi käyttäytymisessä ja
sanotaan myös, että oppiminen on ihmisenä muuttumista. Oppiminen voi olla myös
jonkin uuden tiedon sisäistämistä tai uuden asian tekemisen osaamista. Oppiminen
on aina sosiaalisen vuorovaikutuksen tulosta. Esimerkiksi kirjan lukeminen ja
siitä oppiminen on vuorovaikutusta, koska toinen ihminen on kirjoittanut kirjan
ja lukija lukee kirjoittajan ajattelemia ja kirjaamia asioita. Oppiminen on
ihmisen luontainen ominaisuus ja jokainen ihminen oppii. Aina kaikki oppiminen
ei ole suotuisaa vaan ihminen voi myös oppia huonoja asioita tai tapoja kuten
tupakan poltto tai varastaminen. (Karhu 2016.)
Kehitys on absoluuttista
muutosta eli muutosta esimerkiksi koossa, rakenteissa tai psyykessä. Kehitys
voi olla myös normatiivisesti määriteltävissä olevaa muutosta kuten
koulukypsyys tai aikuisuus. Kehitykseen vaikuttavia faktoreita eli
kokonaisuuteen vaikuttavia tekijöitä ovat perinnölliset tekijät sekä
kemialliset tekijät ennen syntymää ja syntymän jälkeen. Kemiallisia kehitykseen
vaikuttavia tekijöitä voivat olla esimerkiksi lääkkeet, alkoholi ja huumeet.
Ihmisen elämän aikana kokemat kokemukset vaikuttavat yksilön kehitykseen.
Kokemukset voidaan jaotella kaikkien lajin jäsenteen kokemiin samoihin
kokemuksiin, yksilöllisiin kokemuksiin sekä traumaattisiin kokemuksiin. (Karhu
2016.)
Oppiminen ja kehitys voidaan
nähdä erillisinä asioina, kuten yllä on kuvattu. Toinen näkökanta on, että
oppiminen ja kehitys ovat sama ilmiö. Tällöin ajatellaan, että oppimisen kautta
ihminen kehittyy ja muuttuu. Kolmas näkökanta on, että oppiminen ja kehitys
ovat aktiivisessa vuorovaikutuksessa keskenään. Kehitys edesauttaa oppimista ja
oppiminen lisää kehitystä. (Karhu 2016.)
Ympäristö vaikuttaa ja ohjaa yksilön
kehitystä havaintojen ja kokemusten kautta. Nykyisessä konstruktivistisessa
oppimiskäsityksessä jokainen näkee asian omalla tavallaan ja uuden asian
ymmärtämiseen vaikuttaa aiempi tietämys ja kokemukset. Ajatellaan että kaikki
tieto on ihmisen ”uudelleen rakentamaa”. Vuorovaikutus toisten kanssa,
esimerkiksi vertailu toisten kokemuksiin, edistää uuden tiedon käsittelyä.
Kaikki oppiminen on oppijan oman toiminnan tulosta. Nykyään painotetaan enemmän
oppimisentaitoja kuin runsasta tiedon määrää. (Karhu 2016.)
3. MOTIVAATIO
Motivaatio on sisäinen
tahtotila, joka ohjaa ja ylläpitää toimintaa. Motivaatiolla on vaikutusta yksilön
tekemiin valintoihin sekä tekemisen tehokkuuteen, intensiivisyyteen ja pitkäjänteisyyteen.
Tekemiseen motivoitunut ihminen tekee valintoja, jotka edesauttavat haluttuun
lopputulokseen pääsemistä sekä työskentelee määrätietoisesti ja sitkeästi. Yksilön
ajatteluun ja tuntemuksiin tekemisen aikana on merkitystä motivaatiolla. Motivoitunut
yksilö voi pitää esimerkiksi esseen kirjoituksesta ja uppoutuu täysin sen
kirjoittamiseen ja toinen yksilö voi tuntea esseen kirjoittamisen tuskallisena
tehtävänä ja ahdistua ajatellessaan esseen arviointia. (Lehtinen ym. 2016.)
Mielestäni kasvatuspsykologian
tutkimuskohteena motivaatio on sen tärkeyden vuoksi opiskelussa. Motivaatio
lisää ja parantaa oppimistuloksia. Opiskelijoiden motivointi on välillä
haastavaa ja siihen on tärkeää saada teoriapohjaa sovellettavaksi käytäntöön. Työpaikoilla
työntekijöiden motivaatio on oleellinen osa tuottavuuden ylläpitämisessä tai sen
kehitys prosessissa.
3.1.
Sisäinen ja ulkoinen motivaatio
Sisäinen motivaatio on
omaehtoista ja itseä kiinnostavaa. Ulkoinen motivaatio voi olla esimerkiksi
palkkio, kunnia tai rangaistus. Opetustilanteessa opettaja käyttää usein
sosiaalista vahvistamista eli kehumista tai myönteistä palautetta oikeasta
suorituksesta. Koe- ja todistusarvosanoja pidetään viivästyneenä sosiaalisena
palkitsemisena. Oikean suorituksen palkkiona voidaan pitää myös esimerkiksi vapaa-aikaa,
erityisoikeuksia tai materiaa. Jotta palkkiolla vahvistaminen olisi mahdollista
onnistua, on palkkion oltava yksilön mielestä tavoittelemisen arvoinen. Palkkio
perusteisella motivoinnilla on saatu aikaan nopeita tuloksia, mutta ne ovat
usein myös lyhytaikaisia. Pitkään jatkuvana toimintatapana palkkiot menettävät
arvonsa ja jotta päästään samaan vaikutukseen kuin ensimmäisillä kerroilla on
palkkion oltava aina entistä suurempi. Palkkiot eivät lisää yksilön
mielenkiintoa itse toimintaan vaan mielihyvän tuottaa suorituksesta saatu
palkinto. (Lehtinen ym. 2016.)
Covingtonin tutkimuskokoelman
mukaan ulkoisen motivaation lisääminen sisäiseen motivaation saattaa heikentää
itse toiminnan kiinnostavuutta. Sisäistä motivaatiota heikentävä vaikutus on
huomattu olevan myös rangaistuksen uhalla. Myöhemmin tutkijat ovat kuitenkin
kumonneet ajatuksen palkkion heikentävästä vaikutuksesta sisäiseen
motivaatioon. Palkitsemisen negatiiviset vaikutukset on todettu liittyvän
palkitsemistilanteen sosiaaliseen vertailuun ja epäonnistumisen pelkoon.
Tutkijat ovat myös huomanneet, että palkitsemisen mahdollisesti päinvastoin
kasvattaa sisäistä motivaatiota. Usein ulkoinen ja sisäinen motivaatio ovat
yhtäaikaisia tai vuorottelevia. Molemmat motivaation lähteet ovat
samanarvoisia. (Lehtinen ym. 2016.)
Decin ja Ryanin
itsemääräämisteorialla (self-determination) pyritään selvittämään ihmiselle
tyypillisen motivaation, mutta käytännössä usean ihmisen apaattisuuden ja
vieraantuneisuuden eroa. Ihmisen perusluonteiset psykologiset tarpeet ovat itsensä
päteväksi tunteminen, sosiaalinen kiinnittyminen ja itsenäisyyden tunteminen
sekä kyky vaikuttaa tapahtumiin. Useissa tutkimuksissa on huomattu, että
ihmisen sisäinen motivaatio lisääntyy, kun hän saa omaa pätevyyttä vahvistavaa
palautetta toiminnastaan. Sisäisen motivaation kehitys ja säilyminen vaatii
lisäksi omaan tekemiseen vaikuttamisen mahdollisuutta ja vastuuta työstä sekä
sosiaalista kiinnittymistä eli ryhmään kuuluvuuden tunnetta. (Lehtinen ym. 2016.)
3.3
Flow- kokemus
Flow- tilaa kutsutaan myös
virtauskokemukseksi. Tämän kokemuksen on todettu olevan taustalla huippusuorituksissa.
Flow- tilassa ihminen uppoutuu täysin omaan suoritukseensa, ja minä tietoisuus
sekä ajantaju häviävät. Virtauskokemus on mahdollista hyvin sisäisesti
motivoivien suoritusten aikana. (Lehtinen ym. 2016.)
3.4.
Motivaatio teorioiden soveltaminen käytännöntyöhön
Opiskelijoiden oikeaa
tekemistä kannattaa vahvistaa kehuilla. Opiskelutehtävät täytyy suunnitella
niin, että ne eivät ole liian vaikeita, jotta niiden tekemisestä on mahdollista
saada hyviä onnistumisen kokemuksia. Liian vaikeiden tehtävien tekeminen tai
tekemisen yrittäminen voi tuottaa opiskelijoille ahdistusta. Tehtävät eivät
kuitenkaan saa olla liian helppoja, jolloin seurauksena voi olla pitkästyminen.
Palkitsemista hyvästä suorituksesta voi käyttää, kun se ei johda vertailuun
toisten kanssa. Opiskelijoille on hyvä antaa vastuuta ja myös
vaikutusmahdollisuutta asioihin, joissa sen on mahdollista. Hyvän ryhmähengen
luominen ja varhainen puuttuminen sosiaalisiin ongelmiin on tärkeää
opiskelumotivaation kannalta. Jokaisen opiskelijan on tunnettava olonsa
koulussa turvalliseksi ja hyväksytyksi. (Lehtinen ym. 2016.)
4.
YKSILÖLLISET EROT KASVATUSPSYKOLOGIAN KOHTEENA
Yksilöllisillä eroilla kasvatuspsykologiassa
tarkoitetaan muuttumattomia tai hitaasti muuttuvia eroja oppimisessa ja
käyttäytymisessä erilaisissa tilanteissa. Älykkyyseroihin on kiinnitetty
tutkimuksissa eniten huomiota, mutta persoonallisuuden on todettu vaikuttavan
yksilöiden välisiin käyttäytymiseroihin. (Lehtinen ym., 2016.)
Opettajat ja muut
kasvatusalalla työskentelevät opettavat hyvin erilaisia opiskelijoita.
Tutkimuksilla ja niistä saaduilla tuloksilla pyritään lisäämään ymmärrystä
erilaisista oppijoista. Opettajien ja kasvattajien on tärkeää tietää, millaisia
temperamentti- ja persoonallisuuspiirteitä on olemassa.
4.1 Persoonallisuus ja temperamentti
Persoonallisuus on erilaisia
reagointi- ja käyttäytymispiirteitä. Persoonallisuuden muodostumiseen vaikuttaa
kasvatuksen ja elämänkokemuksen lisäksi synnynnäinen temperamentti. Vauva
tutkimuksissa on todettu jo aivan pienillä lapsilla selviä yksilöllisiä
erovaisuuksia käyttäytymisessä ja reagoinnissa asioihin. Näiden yksilöllisten
erovaisuuksien on todettu olevan melko pysyviä. Temperamentti käsite on otettu
kasvatuspsykologiassa käyttöön kuvaamaan yksilöllisiä käyttäytymiseroja, joihin
ei ole ympäristötekijät vaikuttaneet. Persoonallisuuden ja temperamentin ero ei
ole kuitenkaan aivan näin selkeä vaan tiedekirjallisuudessa on katsottu myös
temperamentin kehittyvän kasvatuksen myötä ja persoonallisuuspiirteissä on
todettu perinnöllisyyttä. (Lehtinen ym. 2016.)
Tutkijat ovat jakaneet
temperamentin kolmeen eri temperamenttipiirteeseen; emotionaalisuuteen,
aktiivisuuteen ja sosiaalisuuteen. Emotionaalisuus tarkoittaa tässä yhteydessä
taipumusta stressaantua tai kiihtyä ja näiden reaktioiden voimakkuutta. Aktiivisuus
kertoo toiminnan dynaamisuudesta ja siihen kohdistuvasta voimasta ja
sosiaalisuus liittyy yksilön halukkuuteen olla toisten ihmisten seurassa.
(Lehtinen ym. 2016.)
Persoonallisuus on jaettu
viiteen persoonallisuuspiirteeseen (big five). Persoonallisuuspiirteet ovat
ekstroversio (ulospäinsuuntautuneisuus), neuroottisuus (tunne-elämän
tasapaino), miellyttävyys (suhtautuminen muihin ihmisiin, vastuuntuntoisuus ja
avoimuus (uteliaisuus). Nykyisen tutkimustiedon mukaan persoonallisuus ja
temperamentti ovat muokkautuvia ominaisuuksia ja niihin voidaan vaikuttaa
kasvatuksella ja opetuksella. (Lehtinen ym. 2016.)
4.2.
Älykkyys
Uusimman
älykkyystutkimuksen mukaan älykkyys jaetaan kristallisoituneeseen ja joustavaan
älykkyyteen. Kristallisoitunut älykkyys on ajatteluvalmiutta ja kokemuksen
kautta muovautunutta tietorakennetta. Joustava älykkyys on ongelmaratkaisukykyä
uusissa tilanteissa. Kuuluisin tapa määrittää joustavaa älykkyyttä on Ravenin
geometrinen kuviotesti. Aivokuvantamisessa
on todettu joustavan ja kristallisoituneen älykkyyden perustuvan hyvin erilaisiin
aivojen aktivoitumisiin. (Lehtinen ym. 2016.)
Älykkyyden
periytyvyydestä on kiistelty ajan mittaan paljon. Joidenkin tutkijoiden mukaan
älykkyyden periytyvyys olisi korkea, jopa 40-80 %: a. Ympäristönvaikutusta
korostavat tutkijat ovat esittäneet eriäviä mielipiteitä älykkyyden korkeasta
perinnöllisyydestä. Nisbetin tutkimusryhmän mukaan (2012) älykkyyden
periytyvyyteen ja ympäristön vaikutukseen ei ole olemassa tarkkoja suhdelukuja,
koska periytyvyyskokeen tulokset ovat lähtöisin eläinjalostuskokeista. Kaikilla yksilöllisillä toiminnoilla ja näin
myös älykkyydellä on kuitenkin hermostollinen perusta, johon myös geneettiset
tekijät vaikuttavat. Toisaalta vuorovaikutus ympäristön kanssa muokkaa ja
kehittää yksilön henkisiä toimintoja. (Lehtinen ym. 2016.)
Tutkimuksissa
on osoitettu, että älykkyyden geneettinen perinnöllisyys olisi suurempi korkean
sosioekonomisen statuksen eli hyvän koulutuksen, ammattiaseman ja tulojen
perheissä. Tämä selittyy pienemmällä vaihtelulla kognitiivisen kehityksen eli
tiedon vastaanottamisen, käsittelyn ja varastoinnin kannalta tärkeissä
ympäristötekijöissä. Tutkijat ovat yrittäneet tuloksetta löytää jonkun tietyn
geenin tai geenejä jotka vaikuttaisi yksilön älykkyyteen. Nykytiedon mukaan
älykkyys on monimutkainen prosessi johon vaikuttavat useat eri geenit. (Lehtinen ym. 2016.)
Tärkein tutkimustulos kuitenkin on, että älykkyys
lisääntyy koulutuksen myötä. Lapsen kasvuympäristöllä on todettu olevan yhteys
älykkyyteen. Mitkä tekijät kasvuympäristössä lisäävät lapsen älykkyyttä on
kuitenkin vielä epäselvää. Arvelujen mukaan esimerkiksi lasten kanssa
keskusteleminen, lapsille lukeminen, yhteiset älylliset aktiviteetit ja sekä
lapsille tarjolla olevat lehdet, kirjat ja tietotekniikka lisäisivät
älykkyyttä. Kouluun pääsemisellä ja opiskelulla on todettu olevan selvä
vaikutus älykkyyteen. Mielenkiintoista on myös se, että tutkimustuloksen mukaan
älykkyys laskee kesäloman aikana. Tähän kuitenkin vaikuttaa kotitausta. (Lehtinen
ym. 2016.)
Tutkimustulokset auttavat ymmärtämään ja sitä kautta
tukemaan erilaisia opiskelijoita.
Opettaja tai kasvattaja voi yrittää antaa neuvoja erilaisten
temperamenttipiirteiden hallintaan. Opettaja voi suunnitella opetusta ja valita
tehtäviä ottaen huomioon ryhmän jäsenten erilaisia temperamentti- ja
persoonallisuuspiirteitä. Koulussa ja työelämässä voidaan arvostaa erilaisia
piirteitä, joten opettajan ei kannata liiaksi yrittää ”tukahduttaa” opiskelijan
persoonallisuutta ja temperamenttia.
Älykkyyden
tutkimuksista saadut tutkimustulokset vahvistavat käsitystä opiskelun
kannattavuudesta. Lasten vanhempien olisi hyvä kiinnittää huomiota kodin
virikkeisiin, joilla voi olla mahdollista vaikuttaa lapsen älylliseen
kehitykseen.
Lähdeluettelo
Karhu, J. (2016) Kasvatuspsykologian kurssi, Luentotallenteet
Lehtinen, E., Vauras, M., ja Lerkkanen, M-K.(2016) Kasvatuspsykologia
Soini, H.(2016) Kasvu, kehitys ja oppiminen - johdatusta kasvatuspsykologian kysymyksiin. Opintomoniste. Kasvatuspsykologian tutkimusklinikka, Oulun yliopisto.
Soini, H.(2012) Kasvu, kehitys ja oppiminen- kasvatuspsykologian perusteet. Dia-esitys. Kasvatuspsykologian tutkimusklinikka, Oulun yliopisto.
http://slideplayer.fi/slide/11403910/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti