1. Modernin kasvatustieteen synty
Kasvatusta
on ollut jollakin tasolla niin kauan kuin ihmisiäkin on ollut. Modernin
kasvatustieteen alkuajankohtana pidetään 1600- luvun J.A. Comeniuksen aikaa.
Commenius piti kunnollista kasvatusta ihmisyyden edellytyksenä ja kirjoitti
kirjan Didactica Manga, joka on pohja nykyisen peruskoulutuksen idealle. 1700-
luvun loppupuolisko oli niin kutsuttua valistuksen aikaa. Valistuksen
uskontunnustus eli credo oli luottamus järkeen, tietoon ja tieteeseen. Saksan
Hallen yliopistoon perustettiin 1770-luvun lopulla pedagogiikan ensimmäinen
oppituoli, johon professoriksi nimettiin F.A.Wolff. Edistysuskon kriitikko
1700-luvun puolivälissä vaikuttanut J.J. Rousseau kirjoitti ”luonnonmukaisen
kasvatuksen” ideasta ja kasvatuksen myötä vapaaksi tulemisesta. (Siljander,
2014., Pikkaraien 2017.)
Filosofi
ja pedagogiikasta luennoinut I. Kant kyseenalaisti Rousseaun ajatuksen
kasvatuksen eli pakotuksen myötä vapaaksi tulemisen. Rousseau kysyi; ”Miten voi
edistää vapautta pakolla?” Tämä ajatus on pedagoginen paradoksi eli
ristiriitainen ja järjenvastainen väite. Teoriassa tämä ei voi olla mahdollista
ja paradoksi on tänäkin päivänä keskustelun aiheena. (Siljander, 2014.)
Kasvatustieteen
alkuvaiheessa 1700-1800-luvun taitteessa alkoi kasvatustieteelle määräytyä
vakinaista asemaa ja omaa käsitteistöä. Oma käsitteistö mahdollistaa kasvatusta
koskevien kysymysten tarkastelun ja keskustelun. Kasvatustieteen perustaja
pidetään J.F.Herbartia, joka vaati kasvatustiedettä omaksi tutkimusalakseen.
(Siljander, 2014.)
2. Kasvatustieteen pääsuuntaukset
Kasvatustiede
ei ole yhtenäinen vaan se on jakautunut eri suuntauksiin, jotka poikkeavat
toisistaan ajattelutavoilta. Kolme pääsuuntausta ovat hermeneuttinen-,
empiirinen- ja kriittinen suuntaus. Pääsuuntausten lisäksi on vielä
pragmatistinen- intraktionistinen- ja konstruktivistinen suuntaus. (Pikkarainen
2017.)
Hermeneuttista
kasvatustiedettä on alun perin kutsuttu henkitieteelliseksi pedagogiikaksi.
Herbartin ja T. Zillerin pedagogisesta ajattelutavasta juontuneen
hermeneuttisen suuntauksen perustajana pidetään W. Diltheytä.
Henkitieteellisessä pedagogiikassa ratkaisuja kysymyksiin haetaan
kulttuuritieteestä ja ihmisen tutkimisen ainutlaatuisuudesta. (Siljander,
2014.)
Hermeneuttisen
pedagogiikan rinnalla 1800- luvun lopulta alkaen on vaikuttanut empiirisen
kasvatustieteen suuntaus. Empiirinen tarkoittaa kokemusperäistä ja
kasvatustiede mukailee luonnontieteiden kehitystä ja kokeellista psykologiaa.
(Siljander, 2014.)
Kriittinen
kasvatustieteen suuntaus syntyi 1960- luvun murroksessa. Suuntauksen keskeisiä kehittelijöitä
ovat Saksassa akateemisen koulutuksen saaneet K. Mollenhaur, H. Blankertz ja W.
Klafki. He opiskelivat hermeneuttisen pedagogiikan vaikutuspiirissä 1950- ja
1960- luvulla, mutta alkoivat myöhemmin erkaantua henkitieteellisestä
suuntauksesta. Kriittinen suuntaus painottaa yhteiskuntatieteellisyyttä ja on
helposti epä-pedagoginen. Kriittisen kasvatustieteen ajattelutapa, on monin
osin ihan päinvastainen empiiriseen ajattelutapaan verrattuna. (Siljander 2014.)
3. Tutkimuskohde
Kasvatustiede
voidaan lyhyesti määrittää kasvatusta ja opetusta tutkivaksi tieteeksi.
Kasvatustieteen termi vakiintui Suomessa vasta 1960- luvulla. Siihen asti
puhuttiin kasvatusopista. Kasvatustieteessä tutkitaan kasvattajan ja
kasvatettavan toimintaa ja siihen liittyviä ongelmia koko kasvatuksen alueelta.
Kasvatus on kasvattajan vaikuttamista kasvatettavaan niin, että saa hänet
tekemään asioita haluamallaan tavalla ja eri tavalla kuin kasvatettava muuten
tekisi. Kasvatusta voidaan myös kutsua vaikutukseksi, pakoksi tai rajojen
asettamiseksi. Kasvatusta tapahtuu koko elämän ajan kotikasvatuksesta
aikuiskasvatukseen ja nykyään puhutaan lisäksi vanhuskasvatuskesta.
(Pikkarainen 2017., Itä-Suomen yliopisto 2017.)
Kasvatuksessa
on neljä periaatetta, joiden mukaan kasvatustiede on jakautunut eri
osa-alueisiin:
1) Sivistyskykyisyys (ihminen on
sivistyskykyinen)
|
≈
|
Kasvatuspsykologia
|
2) Vaatimus itsenäiseen toimintaan
|
≈
|
Didaktiikka
|
3) Kontekstuaalisuus (inhimillisen toiminnan
ympäristö)
|
≈
|
Kasvatussosiologia
|
4) Sivistyneempi tulevaisuus
|
≈
|
Kasvatusfilosofia
|
(https://wiki.oulu.fi/display/ktpk/Pedagogisen+toiminnan+teoria.)
Kasvatustieteilijällä
on deskriptiivinen ote tutkimukseen. Hän ei ota kantaa miten asioiden pitäisi
olla vaan ainoastaan kuvailee miten asiat ovat tällä hetkellä.
Kasvatustieteilijä voi esimerkiksi tutkia osaavatko kolmannen luokan
opiskelijat kertotaulun, mutta hän ei ota kantaa pitäisikö heidän se jo osata.
Koulu on eniten tutkittu osa-alue kasvatuksesta johtuen sen vahvasta
yhteiskunnallisesta asemasta. (Pikkarainen 2017.)
Kasvatustieteilijä
tuottaa kohdeteoriaa, joka mahdollistaa keskustelun, reflektion ja auttaa
ymmärtämään käytäntöä eli tutkittavaa kohdetta. Kasvatustieteen pääasiallinen
tarkoitus on tuottaa tieteellistä tietoperustaa opettajan ammattiin ja perustaa
kasvatustoiminnan kehittämiseen. Kasvatustiede tutkii ihmisen koko elämän ajan
tapahtuvaa sivistystä, oppimista ja kehitystä sekä niihin liittyviä kysymyksiä
tai ongelmia ja aiheen laajuuden vuoksi on haastavaa hahmottaa kokonaisuutta.
Kasvatustieteen tutkimuksessa olisi kyettävä tarkastelemaan kasvatustapahtumaa
kokonaisuutena eli yksilöllisen ja yhteiskunnallisen merkityksen yhdistymistä.
(Pikkarainen 2017.)
Metateoreetikko
tarkkailee kasvatustieteilijää ja tuottaa teoriaa hänen/heidän toiminastaan.
Metateoria on teoriaa siitä, miten kasvatustiedettä tutkitaan. (Pikkarainen
2017.)
4. Pedagogiikka
Kasvattajan
ja kasvatettavan välistä toimintaa kutsutaan pedagogiseksi toiminnaksi.
Pedagogiikka sana on saanut juurensa antiikin kreikasta ja on silloin
tarkoittanut pojan- ja myöhemmin lapsen kasvatusta. Nykyään pedagogiikka
tarkoittaa kaikkea kasvatuksellista toimintaa iästä tai sukupolvesta
riippumatta. (Pikkarainen 2017.)
Kasvatuksen
tarkoituksena on tuottaa sivistystä. Sivistys sana on ollut kasvatustieteessä
yli 200 vuotta, mutta sitä käytetään eri yhteyksissä toisin tavoin. Sanalla ei
myöskään ole englanninkielistä vastinetta, saksan kielessä bildung tarkoittaa
sivistystä samassa tarkoituksessa. Sivistys tarkoittaa kasvatustieteessä
prosessia - ihmiseksi tulemista (ihmisyyttä). (Pikkarainen 2017.)
Ihminen
on luonnostaan sosiaalinen, joten yhteiskunnan jäseneksi tuleminen eli
sosiaalistuminen on osa kasvatusta ja siitä seuraavaa sivistystä.
Sivistyneisyyteen mielletään vapaus ja itsemääräämisoikeus. Toinen pedagoginen
paradoksi onkin; Miten voi tulla vapaammaksi ja samalla sosiaalisoitua?
(Pikkarainen 2017.)
Kasvatustieteen
tutkimuksessa on tavoitteena/haaveena saada aikaan yleispätevää kasvatustieteen
teoriaa, yleistä pedagogiikkaa. Yleisessä pedagogiikassa hahmotellaan ratkaisua
paradoksiin. Kaikki kasvatustieteilijät
eivät tätä hyväksy vaan ovat sitä mieltä, että pedagogisessa toiminnassa on
niin erilaisia tilanteita, ettei niistä voi tehdä yleistä teoriaa. (Pikkarainen
2017.)
Käytännön
kasvatustyössä tarvitaan pedagogista tahdikkuutta, joka tarkoittaa hyviä ja
toimivia pedagogisia ratkaisuja vaihtuvissa tilanteissa. Tahdikkuus vaatii
kasvatettavan huomioimisen lisäksi kulttuurin tuntemista, toiminta kykyä ja
reflektiota koko toiminnan ajan. Reflektio tarkoittaa oman toiminnan pohdintaa,
arviointia ja peilailua aikaisempiin kokemuksiin. Valmiita pedagogisia toiminta
malleja joka tilanteisiin ei voida antaa, mutta jokaisella tulee olla oma
”työkalupakki” valmiina, jota voi hyödyntää vaihtuvissa tilanteissa.
(Pikkarainen 2017.)
5. Toiminta ja teoria
Toiminta
on tekojen muodostama kokonaisuus, jolla on jokin tavoite. Toiminta on
kehämäistä; subjektin eli olion toiminta vaikuttaa ympäristöön ja ympäristö
vaikuttaa subjektiin. (vuorovaikutus). Sisäinen toiminta on ajattelua joka
sisältää suunnittelua ja arviointia. Inhimillinen toiminta on ihmisyyttä.
Inhimillinen toiminta edellyttää kielellisyyttä, historiallisuutta ja vapautta.
(Pikkarainen 2017.)
Pedagogiseksi
toiminnaksi kutsutaan käytäntöä, joka ratkaisee pedagogisen paradoksin.
Käytännön pedagogiikka toisin sanoen arkiteoria on sitä teoriaa, jota
esimerkiksi kouluissa ja kotona käytetään. Arkiteoria voi perustua osaksi
tieteeseen, mutta siihen liittyy lisäksi uskomuksia, kokemuksia, näkemyksiä ja
perintötietoa. Arkiteoria on luonteeltaan preskriptiivistä eli kantaa ottavaa
ja arvottavaa. Arkiteoriassa ei uskota, että on vain olisi yksi ainoa totuus
vaan voi olla monta totuutta. Arkiteoria voi olla totta tai sitten ei.
(Pikkarainen 2017.)
Kielellisten
teorioiden arkiteorian ja tieteellisen teorian lisäksi on olemassa paljon
hiljaista teoriaa, jota arkikielessä nimitetään usein hiljaiseksi tiedoksi.
Hiljainen teoria on tapoja, rutiineja ja taitoja joita ei osata tai välttämättä
haluta pukea sanoiksi. Hiljainen teoriaa on kaikista suurin osa teorian
määrästä. (Pikkarainen 2017.)
Itä-Suomen yliopisto:
keskeisimmät käsitteet
www2.uef.fi/en/aducate/keskeisimmat-kasitteet
Pikkarainen Eetu, 2017:
Kasvatustieteen peruskurssi, luentotallenteet
Pikkarainen Eetu, 2011:
Kasvatustieteen peruskurssi,
https://wiki.oulu.fi/pages/viewpage.action?pageId=20692626
Siljander, P. 2014:
Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti