lauantai 3. kesäkuuta 2017

Oppiminen, ohjaus ja oppijan tuntemus



Mitä on oppiminen?

Oppiminen on konkreettisesti jonkin uuden taidon, työmenetelmän tai -tehtävän osaamista. Oppimista on uuden asian muistaminen ja tiedon määrän lisääntyminen. Oppimista on myös ajattelutavan muutos tai sen kehitys. Ihminen oppii joka päivä, koko elämänsä ajan. Välillä oppimista tulee huomaamatta, toisinaan tietoa/taitoa opetellaan tarkoituksella. (oppimiskäsitys kirjoitelmasta)

Oppimisnäkemykset

Opettamiseen vaikuttaa opettajan oma käsitys oppimisesta ja opettamisesta.  Opettajan tärkeää ammattiosaamista on ymmärtää oppimisen lainalaisuudet ja erilaiset oppimisen teoriat.

Behavioristinen oppimiskäsitys
- vahvistaminen
- asian pilkkominen pieniin osiin
- välitön palaute
- opettajakeskeistä

Humanistinen oppimiskäsitys
- kokemuksellinen oppiminen
- itseohjautuvuus
- opettajan rooli: oppimisen tukeminen

Kognitiivinen oppimiskäsitys

- ihmismielen prosessit
- tiedon prosessointi
- erilaisia opiskelustartegioita

Konstruktivismi
- uutta oppia vanhan kokemuksen kautta
- oma ajattelu, pohdinta, kyseenalaistaminen
- opettajan rooli: ohjata ryhmää osallistumaan ja keskustelemaan

Oppimisen ohjaus

Lisäntynyt tutkimustieto oppimisesta on muuttanut opettajan työtä enemmän ohjaajan suuntaan. Oppimisen ohjaus on oppimisen tukemista ja edistämistä. Ohjaaminen on käytännön toimintaa ja sitä voi toteuttaa  oppilaitoksen oppimisympäristöissä, virtuaalisesti tai työpaikoilla. Opettamisen ja ohjaamisen ero on, että ohjaamisessa etsitään yhdessä ratkaisuja ja päätöksen tekee opiskelija itse.

Henkilön Hingunniemi Ylä-Savon ammattiopisto kuva.
Laadukas opiskeluympäristö parantaa oppimista

Lähteet:
http://oppimateriaalit.jamk.fi/oppimiskasitykset/
http://oppimateriaalit.jamk.fi/naytto2011/osaaminen/oppimisen-ohjaaminen/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti