Mitä on oppiminen?
Oppiminen on konkreettisesti jonkin uuden
taidon, työmenetelmän tai -tehtävän osaamista. Oppimista on uuden asian
muistaminen ja tiedon määrän lisääntyminen. Oppimista on myös ajattelutavan
muutos tai sen kehitys. Ihminen oppii joka päivä, koko elämänsä ajan. Välillä
oppimista tulee huomaamatta, toisinaan tietoa/taitoa opetellaan tarkoituksella.
(oppimiskäsitys kirjoitelmasta)
Oppimisnäkemykset
Opettamiseen
vaikuttaa opettajan oma käsitys oppimisesta ja opettamisesta.
Opettajan tärkeää ammattiosaamista on ymmärtää oppimisen lainalaisuudet ja
erilaiset oppimisen teoriat.
Behavioristinen
oppimiskäsitys
-
vahvistaminen
- asian
pilkkominen pieniin osiin
- välitön
palaute
-
opettajakeskeistä
Humanistinen
oppimiskäsitys
-
kokemuksellinen oppiminen
- itseohjautuvuus
-
opettajan rooli: oppimisen tukeminen
Kognitiivinen oppimiskäsitys
-
ihmismielen prosessit
- tiedon
prosessointi
-
erilaisia opiskelustartegioita
Konstruktivismi
- uutta
oppia vanhan kokemuksen kautta
- oma
ajattelu, pohdinta, kyseenalaistaminen
-
opettajan rooli: ohjata ryhmää osallistumaan ja keskustelemaan
Oppimisen ohjaus
Lisäntynyt tutkimustieto oppimisesta on muuttanut opettajan työtä enemmän ohjaajan suuntaan. Oppimisen ohjaus on oppimisen tukemista ja edistämistä. Ohjaaminen on käytännön toimintaa ja sitä voi toteuttaa oppilaitoksen oppimisympäristöissä, virtuaalisesti tai työpaikoilla. Opettamisen ja ohjaamisen ero on, että ohjaamisessa etsitään yhdessä ratkaisuja ja päätöksen tekee opiskelija itse.
![]() |
Laadukas opiskeluympäristö parantaa oppimista |
http://oppimateriaalit.jamk.fi/oppimiskasitykset/
http://oppimateriaalit.jamk.fi/naytto2011/osaaminen/oppimisen-ohjaaminen/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti